tirsdag 27. oktober 2009

Nytt ettersøk

Merkelig sted for en furu å slå rot




i dag måtte vi ut å lete etter et påskutt rådyr. Meldingen var at det sannsynligvis var bomskudd - ikke hår eller blod på skuddplass. Da ville jeg ikke bruke Sol, det er tryggere med Fie som er like stø på spor uten blod som med blod... Skytteren var morsom da, Fie plukket sporet uten problemer og vi gikk ut på sporet - etter en stund lurte han på om Fie sporet eller ikke. Hun lå omtrent langs bakken i sporingen sin - det var ikke tvil om hvor det dyret hadde gått nei. Selvfølgelig går jo også disse dyrene der det er mest ufremkommelig for oss... jeg hadde barnåler på innsiden av både truse og BH, det stikker godt da. Etter en times tid uten hverken blod eller liggeplass friskmeldte vi dyret - vi hadde nok gått 2-3 km. Sol lå igjen i bilen - blodig fornærmet over at hun ikke fikk være med; hun visste hva som skulle skje da hun så sporselene.

Jeg kjørte og gikk tur et annet sted enn vi pleier så da ble hun fornøyd. Morsomt å gå streifetur i skogen utenom alle stier. Da får hundene løpt endel - samt sporet etter dyr de finner spor etter. Sol fant et ferskt spor ute på et hogstfelt og fulgte det ca. 100 meter før hun stoppet og lurte på hva vi skulle gjøre, følge på eller ikke. Vi gikk videre vi og lot det sporet være i fred. Samtidig kan jeg gå meg vill...det gjør jeg ofte på disse turene, trøsten er at Nesodden ikke er så stort så jeg finner veier og folk før eller siden...

Sol fikk en grei treningsøkt med dummier i ettermiddag; Fie fikk fri - hun har jo gått et langt spor før idag. Vi trente signaler, høyre, venstre og bakover. I dag rotet hun overhodet ikke med noen av signalene mine - hun gikk riktig hver gang. Da kan jeg kanskje forsøke dette på noen andre steder hvor hun ikke blir "ledet" til dummien i traktorhjulspor.... Vi tester ut det neste gang tenker jeg. Det ble ikke noe nærsøk - det orket jeg ikke, selv vi burde det....

Ingen kommentarer: