lørdag 3. januar 2009

Full gass i det nye året....

I dag har vi vært og trent sammen med Østfoldgjengen. Det var kjempefint, de har en en dummykaster som har ca 8 dummier for utskyting, den har også både skudd og kvekking atuomatisk - for et trøkk det ble. Da er det gøy å få lov til å være med på trening.

Jeg var veldig spent på hvordan Sol ville reagere, hun har aldri trent med så mange hunder før. Det var 8 eller 9 hunder og førere der, da blir det også action - særlig da kasteren ble brukt. Jeg satte Sol på madrassen sin bundet til et tre, der satt hun og så på uten en lyd mens jeg og Fie var med på linja og jobbet. Etter en stund hentet jeg Sol og hun fikk være med på linja og se på mens de andre hundene og Fie jobbet på skift. Hun sitter stort sett veldig fint, og det viktigste av alt - det er ikke en lyd å høre.

Etter bål og kaffepause var det valpenes tur til å jobbe, men vi hadde forstyrrelser rundt oss. De andre førerene jobbet jo da med sine hunder uavhengig av oss. De var rundt oss på alle kanter, det smalt, kvekket og dummiene kom flyvende rundt oss. Jeg trente gå fot, sitt og bli, litt stoppsignal ved stopp og sitt og bli mens jeg kastet dummier fra oss og så gikk jeg 10 meter unna Sol og kastet en dummy på hver side av henne, hun satt som hun skulle. Sol ble ikke avledet noe særlig av trøkket rundt oss, hun gikk bra fot, fulgte med vendingene og satt helt i ro da jeg ville det, selv om andre trente sine hunder rett ved oss, foran, bak og på sidene.

Til slutt fikk Fie en lang dirigering med den tunge 3 kg kanindummy og 2 lange markeringer. Det var tydelig hun synes det ikke var så gøy at jeg jobbet med Sol og hun måtte ligge å se på mens det regnet dummier fra dummikasteren. Dirigeringen gikk kjempebra, men den ene markeringen endte ut med å løpe helt sinnsykt - det ble et feltsøk i stedet for markering.... Jeg er sikker på det ble sånn fordi hun egentlig ikke var helt fornøyd med økta før kaffepausen - det ble nok litt i korteste laget for henne. Men, det må hun også takle da, at det nå er 2 som jeg jobber med. Så vi får jobbe litt med den biten fremover.

Sol sin søster Jennie var også der, det var gøy å se henne igjen. Hun er litt større enn Sol, hun er høyere og smalere. Sol er mer kompakt - men det har hun vært hele tiden fra valpene var små. Jennie og Sol er veldig like hverandre i oppførsel og lynne. Jennie er nok litt flinkere enn Sol - men det har med føreren å gjøre, Vibecke gjør en kjempejobb med Jennie!

Så, konklusjonen må bli: Sol oppfører seg akkurat som en jaktlabb skal, hun er rolig og avbalansert selv om trøkket rundt oss er på topp. Jeg er sikker på vi er på rett vei så langt - og det er jeg veldig glad for. Fie jobber som hun skal... men jeg må passe på at markeringer er markeringer osv. og at det ikke ender ut i feltsøk og vill løping fordi hun syns det er kjempegøy.... Da er det bare å stå på videre for oss.

Sol sitter som en påle...


selv om det er fullt trøkk rundt oss...
00/20090103

og hun lurer på hva som skjer bakover

Ingen kommentarer: