lørdag 24. januar 2009

stille dager

Nå er det ikke mye som skjer annet enn snøen som laver ned. Denne uka har jeg vasset i snø til over knærne, jeg har brukt truger og tråkket gjennom skogen, veiene rundt her er også blitt brukt til tur. Nå er det nok snø for min del i hvert fall - sier jeg mens snøen laver ned ute.

Det som er spennende når snøen legger seg er sporingsmulighetene som da dukker opp. For ett par dager siden fant jeg gaupespor og fulgte de litt. Da stemmer det at det er lite rådyr rundt her i hvert fall. For ca. 3 år siden hadde jeg ca. 8 rådyr fast i hagen. Jeg la ut mat til de og de ble såpass "tamme" at de kom da jeg ropte... Det som også var morsomt da var at jeg trente lydighet med Fie med i hvert fall 5 rådyr som tilskuere ca. 10 meter unna. De sto bare og spiste og glante - var overhodet ikke rett for hundene som var ute. De kjente oss det var helt tydelig. Nå er det ingen igjen - jeg fant ett av dem tatt av gaupe en dag - det lå ca. 70 meter fra huset. Resten har blitt tatt av gaupe, bil eller bare stukket lengre unna i sikkerhet for gaupa.

Det er ikke lett å trene med all snøen, men vi har gått igjennom første øvelse i Jaktcupen som er i Østfold i morgen. Lurer på om jeg kommer meg dit jeg - sånn det ser ut nå er jeg i tvil. Det kommer an på om veien her blir brøytet eller ikke. Jeg håper været gir seg til i morgen, det hadde vært gøy å være med på cupen. Det er trening i Mossehallen også - dit har jeg tenkt meg i tillegg i morgen.

Fie liker snøen - hun ruller seg og baser skikkelig. Da står Sol og bare titter og lurer på hvorfor i all verden Fie gjør det. Jeg har øvd litt på dekk øvelsen inne. Det virker som det løsner nå etterhvert. Jeg har i hvert fall funnet ut hvorfor det har gått så trått å få Sol til å legge seg - hun bruker forbeina hele tiden og da er det ikke lett å legge seg ned i hvert fall.

Det blir mest turgåing nå om dagen som dere skjønner, men jeg har tenkt ut at det går jo faktisk an å dra opp på fotballbanen som blir brøytet å trene der på dagtid når ingen andre er der. Det skal jeg gjøre til uka i hvert fall, så blir det litt flere muligheter for trening.

Jeg har ingen nye bilder, så jeg tok noen fra valpene jeg - det er koselig å titte på dem og tenke tilbake på valpetiden....

full fart

Noen som hadde det gøy


så små og søte de var

<

Ingen kommentarer: