mandag 5. januar 2009

Sol er 6 måneder idag

I dag (søndag) er Sol akkurat 6 måneder. Tiden har gått veldig fort, jeg syns vi nettopp har levert valpene - og det er over 4 måneder siden vi gjorde akkurat det. På disse månedene har Sol utviklet seg enormt. Hun er snart like høy som Fie - jeg som trodde valpene ikke ville bli så store i og med Josh (pappa) er mindre enn Fie, så feil kan man ta. Vekta på Sol vet jeg ikke - vil gjette rundt 18-19 kg, skal veie henne i morgen. 3 av søsknene veide mellom 19,5 og 20 kg rundt Julaften, det tyder på at de er ganske jevne i størrelsen alle sammen.

Sol er veldig lettlært, noe jeg håpet på, hun takler stressituasjoner i jakttrening helt suverent, er rolig og konsentrert. Vi er omtrent der vi bør være treningsmessig, det er også veldig bra.

Sol har nå kommet inn i en slags spøkelsesalder - hun viser ikke så mye til den ute, men sier til gjengjeld i fra inne.... der har jeg litt å jobbe med akkurat nå. Ellers er hun leken og oppfinnsom, hun vet akkurat hvor alle dummiene befinner seg, og tar ikke fem øre for å gå å forsyne seg og komme stolt til meg dersom jeg glemmer å lukke døra til vaskerommet. Hun anser også det som sin jobb å spre alt som ligger utover badgulvet - og det er ikke lite tidvis - har man rotehoder i familien så merkes det, det tar hun med seg helst inn i stua enten under salongbordet eller oppi senga si ettersom hvor stor "skatt" hun anser det for å være, noe er mye finere enn annet. Jeg har ganske stor humoristisk sans, så jeg klarer sjeldent å bli sur for alt som blir drasset rundt - egentlig er det komisk dersom vi har besøk og Sol plutselig kommer med en skitten sokk eller truse... inn i stua kjempestolt og går sidelengs bortover av ren glede, da gjelder det å ta i mot med stor takk.

På fredag skrudde jeg ut den første flåtten i år - jeg hadde håpet og trodd at flåtten holdt seg i dvale på vinteren - det er i hvert fall det jeg har lest at den gjør. Det var Sol som var offeret for denne flåtten, så jeg får sjekke for flått fremover.

I dag tok vi en litt kort treningsøkt ute, det er ikke veldig lett å holde på i 13 minusgrader. Det blir fort kaldt på hendene - og jeg tror ikke hundene har godt av for hardt trøkk da heller. Vi trente søksignal med Sol - idag brukte jeg julepølse som godbit, det var effektivt ja. Jeg kastet også noen dummier rundt henne mens hun satt - og hun satt som en saltstøtte - bare markerte hvor de landet. Jeg plukket opp alle sammen selv.

Fie fikk noen lange markeringer og de kom inn som de skulle idag heldigvis. Trente også linjetag på Børresens måte, det er gøy både for meg og Fie - og vi holder oss ikke noe særlig i ro på den måten - i denne kulda vil jeg ikke at hundene skal være i noe særlig ro - jeg forsøker å holde oss mest mulig i bevegelse.

Sol er nydelig

Ikke lett å se at disse to er i familie...

Ingen kommentarer: