torsdag 15. januar 2009

Vi koser oss

Denne uka har det blitt mer trening enn jeg trodde. På tirsdag var Mette og Liv her med Mio og Bønna, vi gikk opp på et av jordene jeg får lov å trene på. Der hadde vi en kjempefin økt. Jeg er veldig fornøyd med både Sol og Fie's innsats denne økta. Fie hadde noen virkelig lange løp etter dummien - god trening på å holde linja ute på store jorder.

Sol øvde vi videre med gå fot, sitt og bli, nærsøksignal og stoppsignal, samt sitt og bli mens jeg kastet og plukket opp dummiene selv. Innimellom hadde vi kaffepauser og prat.

For å komme til jordet måtte vi gå i ca. 20 minutter - vi kunne kjørt, men det er god trening for Mio og Sol å måtte gå pent i bånd sammen med flere. De fikk ikke lov å leke noe, det er også en trening vi må gjennom. Dette gjør vi for å ikke få piping når vi møtes. Fie og Bønna trenger strengt tatt ikke å gå i båndtrening - eller sagt på en annen måte, Fie går løs uansett, hun vet at på bilveien skal hun gå bak meg med snuta i knehasen min, alltid.

Idag la jeg et spor for Sol - det er lenge siden nå, så jeg var veldig spent på hvordan det ville gå. Temperaturen falt fort i ettermiddag så blodet frøs i sporet, men det hadde ingen betydning. Sol går veldig bra spor, jeg ser jo hvor skoen trykker for å si det sånn - vi må få mer ro over starten av sporet, hun har en tendens til å ville rase avsted. I dag stoppet jeg henne og tok henne tilbake til sporstart for å se om det hjalp, det gjorde det - da nådde sporet frem til hjernen og hukommelsen hennes, og resten gikk på skinner. Jeg hadde lagt inn et par vanskeligheter underveis, først et avhopp på ca. 2 meter, det gikk veldig bra. Deretter kom vinkelen som også gikk bra - den tok hun forøvrig både på bakken og overvær. Så kom et hinder dvs. et veltet tre som vi måtte over, det var vel ca. 80 cm høyt, så en litt lavere trevelt, ca. 50 cm høy, det var ikke mer enn 1 meter i mellom disse to hindrene og det gikk så det suste. Resten av sporet var uten noen overraskelser - bortsett fra at det gikk ganske bratt oppover - jeg måtte faktisk krabbe da jeg la det. Har man 4 bein går i hvertfall det veldig greit, på toppen lå skanken - gjett om ikke Sol var glad og stolt da hun bar den hjem. Dette ser foreløpig veldig bra ut. Nå må vi bare legge på lengden og få inn avhopp i vinkel i tillegg, men vi har god tid så det skal gå bra.

Fie måtte ligge igjen inne mens Sol og jeg gikk spor, meget urettferdig, Fie er også veldig glad i gå spor. Jeg tok med dummiene og Sol og så gikk vi opp i skogen og trente Fie der. Ja, Sol fikk litt trening hun også da. Det vi pleier, fotgåing osv.
I det siste har jeg trent Sol på armsignal mot matkoppen med 2 pølsebiter i, idag forsøkte jeg a sende henne på dummy som lå igjen etter dirigering for Fie. Sol ga tydelig uttrykk for at hun visste hvor det var dummy og da jeg var ca. 15 meter ifra koblet jeg av, satt meg ned og viste armsignalet for "ut", hun dro rett ut og fant dummy - da var det julekveld her kan dere tro. Avlevering må vi jobbe med etterhvert da, men det var jo armsignal-dummy jeg forsøkte.

Fie hadde 2 dobbeltmarkeringer, og en trippelmarkering med forflytning mellom hver markering. Fie prikker markeringer veldig greit. Vi avsluttet med dirigering og feltsøk. Da var Fie også fornøyd. Tilslutt var det 10 minutters ellevill lek da vi kom ned til huset. Nå er jeg veldig fornøyd med dagens innsats med begge hundene.

Jeg har lagt ut bilder i treningsfotoalbumet samt daglig album også.

Vakre jenter i ettermiddagssola


Vi deler sofaene likt her i gården - bortskjemte firbeinte - ikke tale om....

Mette og Mio, Sol og Fie, Liv og Bønna - koselig treningsgjeng

Dirigeringen lå i treklyngen langt der bak

Sol er godt i gang med sporet

Vi kom til mål

Ingen kommentarer: