mandag 12. januar 2009

Yess, mildvær...

Nå er det noen dager siden jeg har vært inne og oppdatert. Dagene går i sin vante gang. Vi er mye ute i skogen, jeg liker meg der og det gjør hundene også. Vi forsøker også å få til en treningsøkt i løpet av dagen.

I helgen var vi sammen med endel treningsvenner og trente. Det var en veldig bra trening for Fie, ja for Sol også, men denne gangen var det Fie jeg prioriterte. Sol satte jeg igjen på madrassen hennes, der satt hun i skikkelig skinkesitt før hun krøllet seg sammen i en ring og kikket på oss.

Etter en stund hentet jeg henne, da var hun koblet hele tiden, og Fie fikk jobbe på linja. Det som var morsomt var at det var kastet ut mange tennisballer. Jeg sendte Fie på en dirigering til tennisballene - hun har aldri noen gang hatt tennisballer i en treningsøkt, men vi leker veldig mye med ball med henne. Det morsomme var at hun plukket opp en ball, og slapp den igjen...og fortsatte å lete etter dummier, enda så ballgall som hun er. Hun skiller skikkelig mellom lek og alvor - flinke jenta mi. Jeg løp da ut sammen med henne og hentet en ball. Neste gang jeg sendte mot ballene gjorde hun nesten det samme, hun plukket bare ikke opp noen ball, jeg tenkte litt og ga kommandoen: ta ballen - da kom ballen inn. Da vet jeg det!! er det ball hun skal hente må jeg gi beskjed om det, hun er nå søt og rar da.

Etter det gikk alt på skinner, både dirigeringer og markeringer. Markeringene var vanskelige - de gikk et stykke unna - gjennom et trebelte over en bekk og en vei og opp i en skrent. Hun prikket alle markeringene perfekt med en gang.

Sol måtte hele tiden være der og se på, hun satt ikke rolig - men sto rolig. Etter en ganske lang stund var hun lei å begynte å kjedepipe bittelitt - men jeg skjønner henne, det var en lang og kjedelig økt for henne, men det må til det også.

Det eneste jeg gjorde med Sol var å sette henne fra meg og kaste dummier og baller, det gjorde noen av de andre også - kastet baller rundt Sol, det gikk veldig bra.

Dessverre går Rogalandsprøven i vasken for meg, æsj. Jeg er Jegerprøveinstruktør og akkurat den helgen har vi utedagene på Jegerprøven. Det måtte komme noe i veien. Jaja, til neste år skal jeg passe på at det ikke skjer, da kan det jo til og med hende at jeg kan stille med 2 hunder på prøven.

Det blir endel kursvirksomhet på meg, jeg skal også ha et sporkurs i april, det er for Retrieverklubben avdeling Oslo. Men, tar jeg instruktørutdannelse så er det jo fordi jeg syns det er gøy, så jeg er autorisert Ettersøkshundinstruktør og Jegerprøveinstruktør og da må utdannelsene også brukes jevnt.

I dag var det da Sol sin tur til å jobbe litt og Fie fikk helt fri, noe hun likte veldig dårlig. Jeg har de siste ukene slitt med noe så merkelig som at Sol overhodet ikke vil inn i bilen - jeg må bære henne fra utgangsdøra og inn i bilen. Det er vel mulig at det er pga. utkjøringen jeg hadde i slutten av november, det er i hvert fall etter det problemet har dukket opp. Siden det er mildvær tenkte jeg det var greit å øve på å gå inn i bilen - First Price grillpølser gjorde susen gitt, hun spratt inn på første forsøk. Etter det gjorde vi det noen ganger til med pølse i buret og utenfor buret, ikke noe problem så nå skal det bli spennende neste gang vi skal ut å kjøre.

Vi trente litt armsignal rett ut, dvs. mot en matskål med pølse i, hun knallet i vært fall 5 ganger før hun klarte å vente på gåsignalet mitt. Men, jeg stoppet henne før hun var 5 meter ut hver gang så noe sitter tydeligvis. Etter det hadde jeg 4 vellykkede forsøk til uten knalling først, heldigvis. Så satte jeg henne med ryggen til fatet og gikk litt foran og ga utsignalet og ja, hun lurte litt men så kastet hun seg rundt og løp til pølsene, dette gjorde jeg ett par ganger før vi gikk en nydelig tur i skogen igjen.
En bedre venn,treningskompis og hund enn Fie har jeg aldri hatt

Fie og jeg har en liten samtale om gårsdagens trening

Christian, Lise's forlovede og Sol har et kjempeforhold

Jeg vet ikke hva jeg syns jeg, djevelhund kanskje???

Ingen kommentarer: