onsdag 19. november 2008

Endelig trening på Steinhuk igjen

Idag var vi på Steinhuk for å trene igjen, det er lenge siden sist - over 2 måneder. Det er alltid like flott å trene der, på stort gressjorde der vi kan trene det meste av oppgavene til en jaktprøve. I dag hadde jeg med dummikasteren, for første gang hørte Sol skudd - jeg var spent på hvordan hun ville reagere. Det var ikke noe problem det, hun fulgte med på det som skjedde - kun oppmerksom, som de skal være.

Mio har kommet i en alder hvor hormonene bokstavelig talt koker, og etterhvert kokte Mette også... Det ble ikke mye trening på Mio nei, han måtte pent sitte stille å se på - helt til han måtte gå i bilen. Han skjønte ikke hvorfor ikke Mette ble så sur på han, han bare pep litt jo. Det er ikke greit å være gutt med 3 jenter rundt seg...

Etter en vellykket trening med både Fie og Sol, den første med dummier og Sol med lydighet, Bønna fikk dummier hun også, satte vi kursen til skogs. Det er veldig greit å gå tur med flere andre, og ikke få lov til å leke - kun gå i bånd, Sol ble sliten av denne dagen. På vei hjem måtte vi jo innom Fagerstrandstranda å se på skipet som har grunnstøtt og ligger i strandkanten, rett ved badestranda vår. Jeg tror ganske mange i Follo-området har vært innom Fagerstrand idag, det var mere liv der enn det er St.Hans. Det var fin trening for Sol det også, mye folk, unger og hunder som var ute og så på. Tror jammen jeg skal dra dit en tur imorgen også, det er sikkert ikke mindre folk der da. Det ser ut som om skipet kommer til å tippe rundt, håper ikke det.

I går gikk vi et blodspor igjen. Sol gikk veldig bra, dette virker det som hun har taket på. Hun er overlykkelig når vi kommer til sporslutt, da er ikke godisen jeg serverer noe interessant, det er kun klauven som teller. Da jeg gikk for å ta med merkebåndene fant jeg ut at sporet var ca. 240-250 meter langt, det hadde liggetid på 4 timer. Jeg telte skritt og kom til 333 skritt, en tommelfingerregel er at et skritt er ca. 50 cm. langt, men jeg teller ikke korte skritt da hopper jeg over, slik at antall skritt skal som regel deles på 2. Jeg hadde også 2 vinkler i sporet som gikk veldig bra. Jeg bruker mer blod nå enn jeg vil gjøre etterhvert, jeg brukte vel ca. 4 dl på dette korte sporet inkl. start og slutt. Neste spor skal jeg legge inn sårleie tenker jeg. Sol viser stor glede over å gå spor, hun forstår hva vi skal gjøre når jeg finner frem sporhalsbåndet hennes, som hun forøvrig brukte for siste gang igår. Nå passer den minste selen jeg hadde til Fie, så den skal brukes neste gang vi går spor.

Sol har lært av Fie at det går an sjekke hva som blir servert til middag, Fie har i alle år stått med forbeina på benken å sett på hva som kommer i fatene. Nå rekker også Sol opp, så nå er det to som sjekker middagen... Fie har aldri noengang forsøkt seg på benken til andre tider, så forhåpentligvis går det bra med Sol også. Det er visst ikke ende på uvanene vi har her i huset....
Sol og Fie, Mette og Mio, Liv og Bønna

Sol og Fie liker å vite hva som er i maten...

Ingen kommentarer: