torsdag 27. november 2008

litt av hvert

I dag har jeg lagt 2 spor, 1 til Sol og 1 til Fie, liggetiden er vel 5 timer her også. Sol sitt spor er vel ca. 200 meter tenker jeg med innlagt avhopp og sårleie, det skal bli spennende å se reaksjonen på sårleiet.

Da jeg la sporet til Fie spratt det ut et rådyr, så her får vi ferskspor i sporet. Det er bare en fordel. Fie gleder seg til å gå spor, hun har vært like skuffet hver gang jeg har gått med Sol og ikke henne. Rapport om sporene kommer siden.

I går la jeg et blodspor for Sol igjen. Det var litt kaldt, men jeg tenkte det ville gå. Sporet ble liggende i 5 timer og var ca. 260 meter langt. Det var noen vinkler som fulgte terrenget. Jeg la inn et avhopp på ca. 2 meter. Jeg var veldig spent på hvordan dette ville gå. Sol startet bra, jeg holder fortsatt forholdsvis kort line, for at hun lettere skal holde seg til sporet, jeg bruker det som en hjelper foreløpig. Den første vinkelen kom etter ca. 30 meter, den var litt vanskelig for Sol hun gikk av men ikke mer enn 4-5 meter i vinkel andre vei enn det jeg hadde lagt. Etter det gikk hun seg "varm" i sporet og det gikk bare bedre og bedre. Hun gikk ikke av flere ganger, hun gikk litt i sikksakk over sporet, men utslagene på hver side av sporet var ikke meteren engang og da er det greit. Jeg var spent på avhoppet, hun lurte litt men så fant hun igjen sporet og fortsatt greit videre. Ved sporslutt hadde vi rene julekvelden selvfølgelig.

Sol på sporet


Se hva jeg fant!

Flink Jente det!


tirsdag kom Mio og Mette en tur. Vi tester ut Mio og om han piper, det gjør han ikke til vår store lettelse. Vi hadde en dag hvor han pep og pep, uansett, om vi gikk tur eller hva vi gjorde. Forhåpentligvis var dette et engangstilfelle.

Vi gikk i hvert fall en flott tur, både i skogen og innom flere jorder vi kunne trene på. Fie og Mio fikk jobbet bra begge to. Det er mer inspirerende å være 2 om å trene. Hundene lærer i hvert fall å vente på sin tur uten å knalle. Sol er med som observatør på disse turene, hun får ikke gjøre noe som helst - bare gå i bånd ved siden av meg. Det er jo trening det også, ikke hente dummier selv om andre hunder gjør det. For Sol vil gjerne hente, hun er skikkelig på høgget for å si det sånn, men det hjelper ikke, hun må vente til hun blir litt eldre enda.

På ettermiddagen var tanken å trene lydighet, men vi bråbestemte oss for å dra å se på skipet som ligger så fint parkert her. Det er jo br trening det også, det er folk og båter som tøffer rundt, folk som går og ser som vi gjorde. Det ser unektelig rart ut med det skipet parkert der; det er jo alltid stille sjø her inne i Oslofjorden og allikevel ligger den der....

Jeg benyttet også sjansen til å gå ut på brygga i nærheten og teste bl.a. sitt etc. på Sol. Hun både sitter og sitter bamse hun. Brygga var ikke så bred, langt ned til vannet var det også, så jeg var litt nervøs for at hun skulle ramle uti - det gjorde hun selvfølgelig ikke.

Mio og Fie venter

Fie i vanlig fin driv

Idiotparkering??

Generalisering - Sol kan sitte bamse overalt

Ingen kommentarer: