mandag 3. november 2008

Super treningsøkt

I dag har Fie nesten ikke harket i hele tatt, kun litt på morgenen. Resten av dagen har vært harkefri. Sol har sluppet helt unna, hun har hverken harket eller hostet, jeg lurte på om hun gjorde det på lørdag et par ganger,men jeg tror jeg hørte feil.

Siden Fie var noenlunde bra idag, tok jeg med meg begge to opp på treningsjordet vårt og tok en økt med først lydighet, dvs. gå fot og sitt og bli med Sol, og så dummyøkt med Fie. Sol fikk prøve seg på ett par dummier hun også. Jeg er forsiktig med akkurat det, apporteringen ligger jo i genene hennes, så det trenger hun ikke å lære. Det hun trenger er lydigheten. Hun begynner etterhvert å bli flink til å sitte og bli. Jeg har lagt til armkommandoen der for bli, i håp om at jeg etterhvert bare kan strekke opp den ene armen så stopper/setter hun seg. Men, det er utrolig morsomt å se apporteringsgleden hun har, hun syns det er supert å få lov til å hente en dummy. Nå må hun sitte før hun får lov til å hente den, det er ikke bare kast og slipp nå lenger. Moro der det uansett.

Fie var kjempeflink som hun pleier. Hun fikk først en dobbeltmarkering, før vi tok en trippelmarkering. Etter trippelen var inne, var det tid for Sol å få en kort liten enkeltmarkering. Så var det Fie's tur til linjetag, vi begynte med ca. 25 meter før vi økte til 50 meter, 75 meter og til slutt 100 meter. Før hun fikk hente den siste fikk Sol prøve seg på en ny kort markering. Så var det Fie's tur til å plukke frem linjetaget inni hodet sitt, og ikke se etter hva det var Sol hadde gjort som hadde vært midt i linjetaget. Lyspæra virket hos Fie også, litt sakte fart ut til der Sol hadde hentet, før hun la inn turboen og raste ut til enden av linjetaget nederst på jordet, der var dummien ja.

Nå når snøen ligger, har vi lagt blodspor på hylla inntil videre. Det er litt dumt, for Sol var så godt igang. Jeg tror ikke det er noe problem å fortsette sporingen når snøen etterhvert forsvinner - håper jeg. Det er tross alt kjempegøy å gå spor, og det er det jeg syns er aller viktigst at blir skikkelig, det er jobben vår.

Denne uka har jeg vakt, så det kan godt hende det skjer noe etterhvert. Det er rart om det ikke blir påkjørt noen dyr på denne årstiden. Nå er skumringen midt i rushtiden og det merkes for å si det sånn.

Jeg har sjekket kalenderen, og kommet til at neste valpetreff blir søndag 23 november kl. 12 her hos oss. Håper dere kan komme. Valpene vokser så fort nå, og det hadde vært gøy om flere hadde anledning denne søndagen.

Sol har kamuflasjefarge

Dyktig hund!

Sol vet også hva dette dreier seg om - løp hjem fortest mulig

Fie kommer inn etter ca. 100 meters linjetag

Ingen kommentarer: