mandag 3. november 2008

Fie er ikke i form

På torsdag begynte Fie å harke litt. Jeg tenkte det kunne være kennelhoste, men jeg vet ikke, hun er jo vaksinert. Fredag var det gått over til ordentlig hosting, den kom fra maven og hørtes ut som en gammel røyker med skikkelig røykhoste.... Utover fredag kveld roet det seg, men jeg tenkte at lørdagens avtalte jakt var veldig usikker. Lørdag morgen var det full harking og -8 grader, jeg avlyste jakta for Fie's del og etter 3 minutters tenking avlyste jeg den for min del også - dyna ropte på meg....helt sikkert.

Lørdag hadde vi også avtale med noen bekjente om trening etter jakta. Jeg ringte rundt, vi fant ut at trening kunne vi gjøre allikevel, hundene behøver ikke hilse på hverandre bestandig. De har faktisk godt av å kunne trene sammen uten å hilse først. Det ble en utrolig fin dag for vår del, Fie trente litt. Sol fikk være tilstede og bare se på, hun imponerer meg stort, det var ikke mye hopp og sprell for å få tak i ballene som bokstavelig talt regnet rundt oss. Noen ganger glemte hun seg og hoppet etter, men hun satt i ro like mye. Jeg trente også sitt og bli, da hadde vi andre hunder rundt som forstyrrelse - og det gikk bra! Vi hadde også fri ved foten som også fungerte som den skulle - det er jenta til mor det! Sol ble etterhvert sliten, og da satt og lå hun løs på liggeunderlaget jeg har med til hundene, det er greit at hun lærer seg å bruke det som fast base når vi er ute. Jeg kunne gå vekk fra henne og se på de andre uten at Sol flyttet seg fra underlaget - det hjalp at hun var sliten da. Jeg hadde litt dårlig samvittighet for Fie's del, hun var jo ikke helt i form, hun harket fortsatt, men hosten hadde gitt seg. Fie elsker å jobbe - og jeg ligger ikke mange hakkene bak, da er det ikke lett å være like fornuftig bestandig. Trøsten er at Fie ble i hvert fall ikke dårligere av treningsøkta. Dessverre har jeg ikke bilder fra treningen.

Søndag harker Fie fortsatt, men nå er det lite av det, heldigvis. Det har nok enten vært en forkjølelse eller en lett utgave av kennelhoste. Kennelhoste er jo ganske smittsomt, men Sol har ikke fått det enda. Jeg syntes jeg hørte ett par hark på lørdag, men det ble i så fall med de harkene foreløpig. Det går riktige veien, så i løpet av mandagen tenker jeg vi er over kneika for denne gang.

Inneaktiviteter blir det også litt tid til. Av all verdens nyttige eller unyttige kunster vi kan lære hundene har Sol lært seg å sitte bamse. Eller, jeg får være ærlig, jeg har bare bygget videre på hva hun har tilbudt av adferd, dvs. sitte med begge forbeina i været når de skal ha goddis eller noe annet.... jeg har bare lagt på kommando og økt lengden på sittetiden før hun har fått noe. Hun har også ved ett par anledninger stått på to bein i ca. 10 sekunder - kanskje jeg skal legge på kommando her også.... jeg skal tygge på saken. Jeg er egentlig av den oppfatning at sirkuskunster er bare noe tull - og nå har jeg begynt jeg også. Jaja, det er unntaket som bekrefter regelen har jeg lært så jeg gjemmer meg bak den jeg.

Sol er både søt og flink....


ikke sant?

Ingen kommentarer: