mandag 17. november 2008

nydelig dag ute

Idag benyttet vi oss av det flotte været, og drøyde med å gå ut. Vi ventet til det var litt varme ute. Jeg pakket dummisekken og tok med begge to ut, først en lang tur i skogen som endte på jordet nedenunder, det er vel det største sammenhengende jordet på hele Nesodden. Her er terrenget stort sett på høykant med mye opp og ned.

Jeg trente Fie og Sol måtte pent finne seg i å gå ved siden i bånd. Dette jordet er så stort at det nytter ikke å sette igjen sekk og Sol et sted, jeg ender bestandig opp på motsatt side og lengst unna sekken... Nå har jeg lært og tar med sekken hele veien. Litt tungvint kanskje, men det tar bare noen minutter ekstra så da er det greit.

Jeg kastet en dobbelmarkering ca. 50 meter ut, eller rettere sagt, jeg satte igjen Fie og tok med meg Sol og så kastet jeg når jeg var nære nok området jeg ville ha markeringene i, dvs. 15 meter unna... så god er jeg til å kaste. Etter markeringene var kastet, trente jeg Sol i å gå fot samt sitt og bli. Hun har en tendens til å snu seg etter når jeg går bak henne, hun snur hele seg og ikke bare hodet. I dag gjorde hun det i første sitten, men så etter jeg snudde henne tilbake til opprinnelig sitte stilling satt hun de neste gangene jeg forsøkte. Da jeg var fornøyd med Sol, sendte jeg Fie ut etter markeringene, og hun visste akkurat hvor de lå.

Neste punkt på treningsprogrammet var linjetaget på Roar Børresens måte. Den er utrolig fin for Fie og meg. Jeg tok med meg Fie og 4 dummier, satte Fie ca. 30 meter unna og kastet alle 4, gikk tilbake til Fie og sendte henne. Etter avlevering gikk jeg og kastet dummien på nytt, tilbake til Fie snudde helt om og forflyttet oss ca. 25 meter til og sendte Fie. Dette gjentok jeg til jeg var på den andre siden av jordet, og da var strekka Fie løp ca. 130-140 meter i rett linje. Håpet mitt er at om noen måneder så sitter dette så godt at hun uten å tenke seg om kan løpe 150 meter + ut. Det blir jo mye gåing for meg og Sol også, ikke bare å stå stille og så må Fie løpe hele tiden. Da jeg hadde fått inn 2 av dummiene på den lange linja tok jeg med både Fie og Sol tilbake for å plukke opp de 2 gjenværende dummiene. Da vi var ca. 20 meter unna stormet begge to ut og fant hver sin dummi samtidig, det var ikke akkurat meningen, men det fungerte det også. Det er første gang jeg har fått inn en double dummi.... til alt overmål greide jeg å ta bilde av det....

Som en avslutning kastet jeg en enkelmarkering som Fie fikk hente med en gang. Denne treningsøkta er jeg kjempefornøyd med. Vi var jo veldig heldig med været også, så det kunne ikke vært bedre å være menneske og hund i dag....

På ettermiddagen tok jeg med Sol ut og trente fot, og sitt og bli. Nå satt hun rolig og det var bare hodet som fulgte meg da jeg var bak henne. Jeg kastet også et godbitsøk for henne, det er første gang siden hun hadde alle søsknene sine her. Jeg kastet godbitsøk for alle valpene tidvis den siste uka de bodde her. Det var ikke hvilke som helst godbiter heller - elglever, det er godt det. Et av frynsegodene jeg har i min jobb..... Jeg blåste svakt søksignalet med fløyta mens hun søkte. Hun lot seg ikke avlede av det i hvert fall. Så alt i alt, idag har vi hatt en flott dag.

Her er ett av treningsjordene våre, flott ikke sant?

Fie skal til skogkanten på andre siden av jordet

Flink hund


Sol er pen da

Så flinke jenter! men ikke akkurat planlagt

Ingen kommentarer: