søndag 8. november 2009

avslutning på kurs

Sol sendes, fra fjelltur i sommer


I går hadde vi siste kursdag for unghundene. Kurset ble avsluttet med "jaktprøve" for hver enkelt hund, med momentene som er i BK. For Sol og min sin del, er jeg veldig fornøyd med momentene - unntatt fotgåingen. Sol er veldig på hugget for å si det litt pent. Jeg gikk saktere og saktere - for å få kontroll på propellen, med da selvfølgelig kommentar fra sidelinjen - skal du aldri komme fram eller? Prøven var en kopi av den offisielle prøven som ble holdt i mai. Sol hadde ingen problemer med 2 enkeltmarkeringer som gikk først, rett ut lette bittelitt i området etter den første, den andre prikket hun - og rett hjem igjen. Neste moment var feltsøk; det gikk suverent - alle 6 dummiene kom raskt inn, Sol dekket området bra og var effektiv i søket, både nær og lengre ut. Dirigeringen hadde noe tilleggslukt, saueflokken sto rett bortenfor, og Sol ble nok litt avledet av lukta etter sauene ute på sletta mellom meg og dummien, så hun sikksakket litt før dummien ble luktet og da kom hun rett inn. Mellom feltet og dirigeringen var fotgåingen heller dårlig, Sol gikk foran meg nesten hele tiden, hun hadde veldig dårlig tid der. Etter en felles rådslagning fant vi ut av vannapporteringen var det ingen av oss som hadde veldig lyst til å sende på, vannet er kaldt nå - så da ble det droppet til fordel for en liten fellesøkt tilslutt.

Etter alle 5 hadde gått gjennom hver sin prøve - og fått beskjed om hva som må jobbes med - fotgåing i særdeleshet for min del, ble det en liten bålpause og kaffe før vi fortsatte treningen. Den siste økta ble lagt opp med hopp over gjerde, kjempemorsomt syns Sol i hvert fall, vi økte avstanden til gjerdet hele tiden. Aller siste gangen vi sendte, ble en hund sendt mens en annen var på vei hjem. Det syntes Sol var litt skummelt, så da returnerte hun til meg da de møttes ute på jordet, samtidig sto vi helt oppi hverandre - 4 hunder 4 tobeinte brukte 2 meters lengde på jorde.Ganske merkelig syntes i hvert fall Sol, hvorfor i all verden skulle vi stå så tett - sto det skrevet over hele Sol.

Vi holdt på helt til mørket kom, og så hadde vi det kjempetrivelig ved bålet etterpå, med en liten oppsummering og spørsmål. Jeg klokket meg inn ca. kl. 19 - så hele dagen gikk med.

Er vi heldige blir det kanskje kurs på oss til våren også.... jeg håper inderlig det, dette har vært lærerikt, og både Sol og jeg trenger hjelp.

Ingen kommentarer: