lørdag 28. november 2009

Lørdag var det jakt igjen

Sol og Fie er også støtende rådyrhunder, veldig flinke også

Etter jakt kommer slakt, og partering med hjelp


I dag var det rådyrjakt. Vi var 16 jegere, 1 beagle, 1 strihåret dachs, Fie og Sol. Men hjalp det?? Neida, det ble ikke fall i dag dessverre, selv om hundene jobba så godt de kunne - det nærmeste jeg kom var Dachsen som passerte meg på 10 meters avstand i full los - vi hadde nok støkket dyret da jeg gikk inn på post. Jeg posterte først i ett par timer, før jeg hentet Fie og Sol og brukte dem som støtende hunder. De fungerer veldig bra til det også.

Sol må ha skikkelig dekken - hun spretter jo tidvis som et rådyr, og jeg har ikke veldig lyst til at noen skal ta feil av henne og dyr, selv om rådyrene er grå nå på vinteren. Fie har fint dekken hun også da, men hun skal få skikkelig jaktdekken til neste år, jeg har brukt gult markeringsdekken frem til nå.

Fie og Sol tok opp et ferskspor - men da hadde vi avslutta jakta dessverre. De forsvant i vanlig strak gallopp med nesa i bakken - men, de gjør det korrekte, returnerer til meg innen 2 minutter har gått og rapporterer om funn. Så er det opp til meg om jeg følger på sporet eller ikke. Ganske spennende å jakte på denne måten også - dessuten, etter drøye 2 timer stillesittende postering, syns jeg det er greit å bevege meg - ellers fryser jeg nesten ihjel.

Fie er såpass dreven jakthund at hun kan drive dyr ut av tetter og rett til meg, det har skjedd flere ganger. Hun har blitt borte rundt ei grantette, og plutselig kommer rådyret rett mot meg - da er det gøy å jakte med egen hund da!

Jeg putta på et bilde av det siste dyret jeg parterte - her ble det mye godt kjøtt på Fie og Sol også. De er veldig glad i ferskt rått kjøtt ja. Det går ned på høykant til middag. Det er noe eget med kjøtt som kommer ferskt fra skogen fremfor fra butikken - det er mye bedre.

Ingen kommentarer: