søndag 8. november 2009

Sol er enehund i dag også

Full fart...


I dag hadde jeg valget mellom å kjøre nedover til Østfold igjen, eller være hjemme å trene alene her - samt få gjort litt annet også. Jeg måtte bli hjemme, hybelkaninene etter Fie er gått over til elefantstørrelse så da så...

Fie ble med Lise og Strakur på ridetur. Det er lenge siden Fie og Strakur har løpt sammen, og det var også tydelig at det er gøy med hest. Etter en 2 timers løpetur i forskjellig tempo, fra trav til flat gallopp og full fart, var i hvert fall Fie fornøyd.

Jeg fikk da anledningen til å ta med meg Sol alene på en kombinert tur og trening. Jeg har glemt hvor fint det er å bare ha en hund å konsentrere meg om jeg. Da var det bare å utnytte dette til fulle, det ble nærsøk - veldig bra gjort av Sol. Så fulgte det på en dirigering på ca. 10 meter, et feltsøk som var 8 x 15 meter stort. Sol har faktisk skjønt at nesa må fungere hele tiden heldigvis, så da kom alle 5 raskt inn. Vi ruslet litt videre, og hadde tilbakesending på forskjellige avstander på et av sommerbeitene til hestene - den lengste avstanden var opp mot 100 meter.

Så fulgte et feltsøk som var ca. 100 x 80 meter - der gikk det unna gitt. Sol er ikke noen sinke akkurat nei. Hun stopper i lufta og hiver seg ned til dummiene som hun kommer til, hun plukker også opp vitringen fra litt avstand og klarer å utrede den, heldigvis. Hun fikk litt spring ut av beina da.

Vi fortsatte og kom over ferske elgspor - som måtte forfølges i stor fart. Sol kommer heldigvis fort tilbake - så det gjør ingenting at hun spretter ut på ferskspor. Det må hun gjøre skal hun fungere optimalt som ettersøkshund og også jakthund. Etter en liten stund var det tid for noen markeringer - og nå begynte faktisk Sol å bli litt sliten etterhvert, men det fungerte veldig fint det. Alle markeringene ble sett, og hun dro rett inn i riktig område.

Vel ute på gigantjordet vårt var det tid for litt retningsanvisninger. Da fikk vi hjelp av en annen hund, heldigvis kom den ikke helt bort til oss. Sol var flink, hun satt som en påle hun. Retningene gikk veldig bra - alle kom inn i riktig rekkefølge.

Da vi kom hjem var både Sol og jeg utslitte - det tar på å gå med tunge støvler og sekk i tungt terreng i nesten 3 timer ja.

Fie gadd ikke å møte oss en gang, så sliten og fornøyd var hun. Så nå ligger det to stykk slakt og sover her heldigvis.

Dette har vært en Sol-helg hele tiden. Både Sol og jeg trenger det innimellom.

Ingen kommentarer: