torsdag 19. november 2009

Endelig en dag med opphold



I dag var det bra vær og gjett om ikke vi benyttet oss av det. Jeg lå i natt og grublet over hvorfor Sol kun løp ca. 10 meter ut for så å returnere til meg i høyt tempo, hun gjorde jo det på lørdag da vi forsøkte å sende ut så hundene møtte hverandre, en på vei inn med dummy og en på vei ut. Plutselig gikk flombelysningen på hos meg; Sol har jo knallet - og hvor mange ganger har ikke jeg stoppet henne på vei ut etter Fie eller en annen hund som skulle jobbe? Nå vil jeg plutselig at hun skal løpe ut når en annen er ute, ikke rart hun ikke skjønner bæret, stakkars. Da jeg kom på akkurat det, tenkte jeg også ut hvordan jeg skal få henne ut uten at hun selv er usikker og tror hun gjør noe galt. Jeg sender Fie, og kaster en forstyrrelse mot Fie som Sol skal hente. Som tenkt så gjort, jeg la ut 5 dummier ca. 80 meter ut, som Fie ble sendt på - forstyrrelse nr. 1 kastet jeg litt vekk fra Fie og sendte Sol når Fie var på vei inn. Sol stormet ut og hentet, enset ikke Fie. Jeg gjorde det samme på de 4 neste, men kastet forstyrrelsen nærmere og nærmere Fie - den siste landet i rett linje mot Fie, og Sol stormet ut da også. Her ser jeg fordelen med å ha 2 hunder hvorav den ene er veldig erfaren, hun blir da brukt som læremester for Sol. Til slutt forsøkte jeg å sende Sol til samme sted Som Fie, men ventet til Fie var ca. 10 meter fra meg på vei inn, det funka - flinke lille sola mi!! Jeg ga meg der på dette området og forflyttet meg til et annet. Da hadde jeg egenlitlig ikke tenkt til å forsøke å sende Fie først og så Sol når Fie var nesten tilbake, men jeg klarte jo ikke å la være. Jeg gjentok forsøket 2 ganger til, siste gangen sendte jeg Sol da Fie var mellom 15 og 20 meter unna oss - og Sol spant ut!! Så nå skal jeg bygge videre på dette med Fie, før jeg forsøker å sende henne mot andre hunder, men jeg er i hvert fall kjempefornøyd med løsningen jeg fant for Sol.

Jeg tenkte jo aldri at knallingsproblematikken og løsningen av den, ville skape problemer med utsendingen senere. Jeg håper jeg har funnet løsningen på å sende ut Sol når en annen hund er på vei inn, samt at ikke knallingen kommer tilbake. Jaggu er det mye å tenke på å bekymre seg for.

Ingen kommentarer: