søndag 15. november 2009

Fellestrening


Fie på vei inn på jordet vi trente idag, bildet tatt tidligere iår

I dag hadde vi fellestrening her hos oss. Jeg måtte det i og med jeg har vakt denne uka og ikke ville gå glipp av treningen. Jeg snakket med bonden i nærheten og fikk ja og amen til å bruke jordet hans. Det er kjempefint å trene på, litt kuler og mange "øyer" med trær og busker.

Vi var 6 aktive hunder og 1 som så på, og 2 valper. Bra oppmøte selv om det var kjempedårlig vær i begynnelsen. Heldigvis stoppet regnet og det ble lettere vær. Da er det mye triveligere å trene også!

Vi hadde en super økt med minnesmarkeringer, feltsøk og markeringer som gikk bak kasteren slik at hundene måtte løpe gjennom linja for å komme til dummien. Vi løste det på dem måten at vi delte oss så det sto 3 på en linje og 3 på den andre linja med god avstand mellom linjene. Det var ikke så lett for hundene å skjønne at de måtte gjennom linja - eller rundt den.

Minnesmarkeringene lå langt ute, vi sendte lange strekker hele tiden så hundene fikk virkelig kjørt seg. Jeg synes alle hundene løste oppgavene sine veldig bra - litt blir det alltid underveis i så lang og omfattende trening, men jøje meg hvor gode hundene våre er.

Vi fikk også besøk av Strakur og Lise. Strakur er vel den støeste og roligste hesten jeg vet om. Han brydde seg over hodet ikke noe om at Fie fikk med seg omtrent alle hundene i stormløp mot ham - han sto dørgende stille og lot hundene undersøke ham. Sol likte ikke at andre hunder skulle hilse på hennes hest altså. Strakur er veldig glad i alle som er små - dvs. små barn, valper, føll etc. Han stakk hodet sitt ned til den ene valpen så hun fikk undersøke ham - kjempespennende. Strakur ble stående litt som distraksjonsmoment for hundene. Sol lot seg distrahere - ikke lett å passe på egen hest og samtidig skulle løpe langt å hente dummy...Jeg måtte sende Fie først, da var det greit å løpe å hente dummien.

Vi avsluttet med et felt med 25 dummier utlagt, og sendte hundene mot hverandre og sammen 2 og 2. Det fungerte veldig bra, men må nok trenes endel mer på - Sol synes ikke så veldig mye om å løpe ut når en annen er på vei inn! Sol imponerte meg også stort i feltet - som eneste hund klarte hun å finne en minidummy - og den er liten! Jeg lurer litt på om sportreningen hennes gjør at hun har skrudd på nesa hele tiden - eller om det kanskje bare var flaks, ikke vet jeg. Men gøy var det uansett. Fie ble sendt ut tilslutt, og jeg lot henne jobbe både lenge og vel - vi trodde det var igjen 1 dummy i feltet, der tok vi feil. Jeg er ikke alene om å måtte trene minne samt telle og plusse på 1.... det var vanskelig det!

Det er gøy å ha så mange gode treningskompiser som jeg har!

Ingen kommentarer: