lørdag 28. november 2009

Suveren fellestrening

Sol følger med på alt som skjer - bildet er oversendt fra en av de andre


Mandag tikket det inn en melding om jeg ville trene på fredag. Akkurat som om det er noe å spørre om... Selvfølgelig vil vi trene, uansett om vi har tid eller ikke - egentlig hadde jeg vel ikke tid, men da tok jeg meg tid jeg.

Vi dro opp på jordet rett ovenfor meg - det er utrolig fint å trene på, der er det mange utfordringer for hundene: Lange avstander, "bølger" i terrenget, steingjerder og "øyer" med trær og busker ute på jordet. Det aller beste av alt; vi får lov å trene der av grunneieren.

Denne økta ble brukt til linjetag og søk, både nærsøk og feltsøk - markeringene droppet vi. Det lengste linjetaget var opp mot 200 meter - alle hundene klarte det også. Ellers var det variabel lengde på linjetagene; men det var fra 80-90 meter og opp til nesten 200 meter. Det korteste linjetaget på ca. 60 meter var over jordet og over et steingjerde - det gikk helt greit det også.

Det vi må jobbe med er å holde orden på dummiene - vi har fortsatt problemer med å telle... På det ene linjetaget var det enighet om at det lå igjen 1 dummy, det var en passende jobb for Fie. Hun ble sendt og søkte, og søkte og søkte etter dummien. Etterhvert begynte hun å sjekke den nærmeste øya til der dummiene var. Jeg ble litt het i toppen og kalte henne inn - så gikk vi sammen ut, og jeg satte henne i søk igjen - fortsatt ingen dummy. Til slutt ga jeg opp, og tilbake til linja begynte jeg å sjekke de andre dummyhaugene - og ganske riktig, der lå den siste...

Du verden hvor moro det er å trene med flere - særlig fordi hundene er på omtrent samme nivå. Vi holdt på hele dagen, jeg trodde ikke det var mulig at 4 stykker kunne trene så lenge. Det var 2 slitne hunder her på kvelden, de sov godt etter en lang og aktiv treningsdag.

Ingen kommentarer: