tirsdag 3. november 2009

Jaktcup post 9

Sol venter på nærsøkkommandoen..

Klare til utsending....


fotograf Kari Hansen


Søndag var nest siste gang i årets Jaktcup. Øvelsen denne gangen var nærsøk. Jeg har kun hatt anledning til å stille på 4 (tror jeg) av de 9 postene som har vært, og dermed klarer jeg ikke å komme opp i 7 tellende tester, dette hadde vel også litt å si for meg på denne prøven. Dette er kun treninger for meg og ikke noen konkurranse.

Nærsøket for Sol var lagt veldig bra opp. Jeg skulle ta med Sol ut og sette henne i området og legge ned en tennisball, gå ca. 10 meter i fra og gi søksignal. Dette gikk veldig fint - Sol søkte og fant bannen raskt. Neste forsøk var å sette Sol i området uten å legge ned noen ball - kun gå ifra, litt lengre unna for så å gi søksignal, dette gikk også veldig bra. Siste ballen som skulle inn, der skulle jeg sende Sol fra utgangspunktet og ned i søksområdet ca. 12-13 meter unna. Jeg sendte Sol, blåste stopp på riktig sted, ventet litt og blåste så søksignal. Sol holdt seg helt i området, var ikke utenfor i hele tatt, fant ballen raskt og returnerte greit til meg. Jeg ble trukket for kenguruhoppene ved siden av meg, hun var rimelig heit og urolig, samt at jeg ikke greide å ta imot 1 av ballene - jeg er ganske håpløs når det gjelder å ta i mot, enten det er tennisballer eller dummier. De bare detter ut mellom fingrene på meg. Vi fikk 15 poeng av 20 og ble nest best i klasse Blåbær.

For Fie i Eliteklassen var det selvfølgelig vesentlig vanskeligere. Der var det 5 baller som skulle inn fra forskjellige utsendingsplasser. Vi begynte forholdsvis nært, ca. 25 meter unna, jeg sendte Fie - tror jeg feilberegnet litt avstanden nede i området, i hvert fall brukte Fie tid på å få inn den første ballen - som jeg ikke klarte å ta i mot, og poengene begynte å rase... Så var det forflytning noen meter lengre unna og ny utsending - denne ballen kom greit inn, og undre over alle undre, jeg klarte å holde på ballen!! Så var det ny forflytning og enda lengre avstand, samt utsending over nærsøksområdet til de andre klassene. Dette gikk også greit, Fie fikk inn ballen - og jeg slapp den... Lengre unna for ball nr. 4 - den kom greit inn - og jeg slapp den igjen... Ny reprise av de 2 foregående for ball nr. 5, den kom inn og jeg slapp den.... Så alt i alt, Fie gjorde en god jobb, lot seg greit styre, fant ballene og så var det jeg som surra bort poengene, vi endte på 13.

Jaktcupen er et utrolig bra tiltak, kjempegøy å delta på, selv om jeg har problemer med å få det til. Det er først og fremst en hjelp til å komme videre i treningen samt et kjempesosialt opplegg. Koselig å måte andre og prate, drikke kaffe og se på, særlig nå når det ikke er så mye annet som skjer.

Ingen kommentarer: