mandag 28. juli 2008

Nå går utviklingen fort.

Dagen idag har vi også tilbrakt ute. Vi har satt opp en liten innhegning for å ha dem under kontroll dersom vi ikke kan holde øye med dem hele tiden. Jeg ser stor forskjell fra dag til dag. Idag har de virkelig begynt å utvide området, de går gjerne hver sin vei alle sammen samtidig. Da er det greit å ha Fie som en samlende faktor. Ser de Fie kommer de løpende, da er det alltid mat å få, hun lar seg overtale hver gang....

Fløyteinnkallingen går stadig litt bedre, nå har de fleste skjønt hva som skjer - MAT. De har også begynt spede forsøk på å galloppere ute, ikke lett når man er liten og ikke helt stødig. De leker mer med hverandre nå, og Fie kommer løpende dersom det blir knurring og litt hyl.

Jeg forsøker å finne ut av hver valp's personlighet. Litt har jeg begynt å se - foreløpig ser det ut som følgende:

Bill, gul hannhund - forholdsvis rolig og tilbakelent, god til å holde konserter
Big, sort hannhund - utforskende, tør å sjekke selv, selvstendig, går gjerne foran. Er avhengig av å ha tak over hodet, kan han kravle under noe så gjør han det når han skal sove.
Shiny, sort hannhund - utforskende, forholdsvis selvstendig, ikke redd for å prøve noe nytt han heller, men litt mindre tøff enn Big
Alle hannene er sosiale og mer eller mindre kosete, ettersom hva de driver med....

Goldi, mørk tispe - virket som en rolig type, begynner å vise seg som det motsatte, der begynner det å bli mye fart og egne meninger, tidvis hyper, kosete
Mini, minste tispe - jevn i farten, kosete, utforskende, liker å prøve nye veier
Blondi, største tispe - liker å ordne opp alene, leker med de andre, kosete, minner meg om en isbjørn, ligger gjerne alene og sover.
Det er Goldi som har overrasket meg mest av alle valpene, hun var ganske så lat de første 3 ukene, hun sov og spiste, de andre kravlet rundt og var i aktivitet, ikke Goldi. Nå virker det som om hun skal ta igjen de 3 ukene, skal bli spennende å se hvordan hun utvikler seg videre, det kan se ut som om farten kommer til å bli høy etterhvert og også pågangsmotet hennes. Jeg mistenker henne for å ha lurt meg trill rundt.

Alle valpene er allikevel nysgjerrige, stortrives ute og ikke redde. Er det noe skummelt avreagerer de fort hvis de blir litt skremt. De har hatt helikopter rett over hodet mange ganger, biler som kommer og drar rett ved seg, og det er helt greit. Så foreløpig er jeg veldig fornøyd med alle sammen. Under er bilder knipset idag.


Brødrene har våknet og begynt leken

Mini øverst - Blondi ligger

Mini og Blondi

Gjengen på utmarsj

Gjengen samles hos Fie

Og så ble de arrestert...

- greit for meg i hvert fall

Familieindyll

Bill koser seg sammen med Fie

Bill og Fie

Folksomt rundt tærne mine - små pirayaer...

Blondi og Bill

Greit å kunne velge, hjemmelaget eller ferdigmat

Alle trives bedre ute

Røvern lever farlig...

Familieidyll

valpene koser seg ute

Den skal tidlig krøkes... Shiny

Ingen kommentarer: