torsdag 17. juli 2008

Valpene utvikler seg fort

I dag ser jeg en ny utvikling hos valpene. Plutselig "sanser" de Fie på avstand. Valpene våknet og begynte med engang å bruke luktesansen, det var helt tydelig de luktet Fie, men ikke greide å lokalisere henne. De satt på rumpa med hodet høyt i skikkelig luktestilling, så begynte de å vandre rundt i kassa i håp om å finne henne. Det er morsomt å se utviklingen på denne måten. Fie satt 1 meter fra valpekassa, der satt hun litt før hun gikk oppi til valpene. Valpene blir merkbart mer våkne for hver dag nå, og også mer høyrøstet selvfølgelig. Jeg ser også at de etterhvert får mer og mer hundepreg. De gjesper og prøver å klø seg bak øret. Klør jeg dem bak forbeinet begynner bakbeinet å klø også for å hjelpe til, kjempeartig.

Big har lært seg å bjeffe, han står oppe på alle 4 og kommer med 1 bjeff og detter rett ned på rumpa, kjempemorsom. Han knurrer også nå. Ram har en bestemt måte å "synge" på, jeg tror det er forsøk på knurr, men det er ikke lett å få til enda. De øvrige valpene piper og grynter, forsøker å knurre de også, men jeg har ikke sett hvem som gjør hva enda.

I dag har vi hatt besøk av halvbroren til valpene, Josh er faren hans,er 5 måneder nå, jeg var spent på hvordan Fie ville reagere. Mio var selvfølgelig ikke inne, men vi gikk en liten tur sammen. Mio og Mette (eieren til Mio) ventet på Fie og meg på oversiden av huset, vi ville ikke stresse Fie med Mio rett utenfor døra. Jeg tror Fie syntes det var helt greit med besøk. Da vi kom tilbake begynte Mio å løpe ned mot huset, men da våknet Fie. Halen rett opp og ørene ut og hun akselrerte rimelig fort for å komme foran Mio ned mot huset. Mio ble fløytet inn og koblet, Fie og jeg gikk i forveien inn for å unngå å stresse Fie. Fie reagerte heller ikke på Mio da han satt i bilen rett utenfor døra, positivt. Fie imponerer meg til stadighet med hvor rolig og trygg hun er i alle situasjoner. Det skal mye til for å vippe henne av pinnen for å si det sånn.
Hvor er mammaen vår??

Vi lurer fortsatt på hvor hun er

Fie kom tilslutt da, Goldi, Mini og Ram,

Etter maten er dette yndlingsaktiviteten, fra venstre Blondi, Mini, Shiny og Goldi

Ingen kommentarer: